Bloggidentitet.

På denna blogg kommer jag att skriva om roliga händelser. Intressanta beslut och vad de ledde till tips om olika utflyktsmål eller det här måste du kolla in.Det politiska tyckandet finns på en annan blogg. Mycket kopplat till mitt stora fotointresse

onsdag 19 februari 2014

Pågatågen kommer till Skåne.

Det kan tyckas vara ett litet beslut då men har stor betydelse i dag. På 60 och 70 talets när SJ dominerade totalt på transportsidan. Detta monopol det var inte bara tåg utan man körde också den regionala busstrafiken. Tågen mellan Lund och Malmö och förmodligen även Eslöv började bli slitna. SJ ville inte ersätta tågen utan vill köra buss istället. Det tycket inte kommunerna i Sydvästskåne var en bra idé. Genom sin organisation Sydvästra Skånes kommunalförbund (SSK) startade man en egen tågtrafik. Detta var modigt av dåtidens politiker. Bara det att komma på tanken att kommunerna skulle göra något som man egentligen inte sysslade men var bra för den regionala utvecklingen. Vi fick Pågatågen.
Pågatågen hade namn från kända skåningar. Avlidna personligheter men också romanfigurer. Kommunerna vill också införa ett regionalt månadskort som skulle gälla såväl på buss som tåg. Vilket SJ motsatte sig. Tågen blev kända i hela Sverige kanske mycket på grund av deras färg. Men givetvis också på grunda av det att kommunerna körde tågen.  Det blev både Pågatågen och månadskort och Pågatågstrafiken startade 1981 och även Nordvästra Skånes kommunalförbund gick med i projektet.
1983 bildades också länstrafiken Malmöhus. Tågtypen hette X10 som man beställde. Alla tåg har beteckningen X också en siffra. Tydligen smygstartade man med en tågtyp som hette X7 under en kort tid. Många är minnen från Pågatågen. Många är minnen från dessa Pågatåg. När Carl von Friesen välkänd från fråga Lund. So jag kände via Folkpartiet. Svarade på frågor om fysik mellan Malmö och Lund. Man satt innestängd i strömlöst Pågatåg utan toalett utanför sydsvenskan, en fredagskväll. Det var det här med avsaknad av toalett som var det stora problemet. Tågen byggdes om för att ta fler människors och fick toalett. 1997 bildades Skånetrafiken som ett led i att Skåne skulle bli en egen region. Samtidigt byggdes Öresundsbron och västkustbanan med två spår. Vilket blev nästa injektion i tågtrafikutvecklingen i Skåne. Skånetrafiken fick också ta hand om trafiken till Danmark. En viktig faktor i framgångsreceptet var också ett enkelt biljettsystem som var billigast i landet. Under Skånetrafikens ledning har tågtrafiken mer än fördubblas under tio år och målsättningen är att det skall fördubblas ytterligare under 10-talet. Öresundsbron innebar att det inleddes ett samarbete med Halland, Västra Götaland, Kronoberg och Blekingen om ett gemensamt tågsystem. Vi fick Öresundstågen. Blev en lite konstig konstruktion tillsammans med Danmark. I Danmark är de pendeltåg och i Sverige regionaltåg. Under lång tid användes Öresundstågen som regionaltåg i Sverige också i brist på Pågatåg.
Det var dags för nya Pågatåg. Region Skåne beställde 49 tåg kallade X62 samma tåg som finns går som pendeltåg i Stockholm. Under en tid fanns det också två inhyrda tåg, Reginatåg.
När Skånetrafiken bildades hade man 26 tåg. I dag finns det 58 nya Pågatåg och över 100 Öresundståg men det är inklusive de danska och de som ägs av våra grannlän. Tågtrafiken utvecklas ständigt i Skåne de senaste tillskottet är Pågatåg nordost ett samarbete mellan Kronoberg och Skåne. Skåne kör nya Pågatåg och Kronoberg våra gamla. Undrar när smålänningarna kräver nya tåg?
Nästa steg i utbyggnaden är återupptagen trafik på Trelleborgsbanan, Lommabanan och Marieholmsbanan. Kommunerna längs Simrishamnsbanan, däribland Lund kräver ny tågtrafik som i led i deras utveckling på denna bana. Här krävs dock en nybyggnation av järnvägen. Tänk vad ett litet beslut i början av 70-talet kan starta en utveckling. Nu finns en kamp mot bussbranschen igen om Lightrail eller i dagligt tal spårvagnen vara eller inte. Men även detta projekt är viktigt för Skåne om regionen ska utvecklas på ett hållbart sätt.

Så det finns en parallell med dåtidens beslut och dagens beslut om att bygga ett spårvagns eller Lightrailsystem i Sydvästskåne. Det är helt enkelt bra för den regionala utvecklingen. Lite underligt bara att det finns personer som då tycket att kommunerna skulle köra tåg själ i dag inte vill att man bygga ut kollektivtrafiken med spårvagn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar