Bloggidentitet.

På denna blogg kommer jag att skriva om roliga händelser. Intressanta beslut och vad de ledde till tips om olika utflyktsmål eller det här måste du kolla in.Det politiska tyckandet finns på en annan blogg. Mycket kopplat till mitt stora fotointresse

lördag 15 februari 2014

Funderingar kring den goda jorden.

Många anser att vi inte ska bygga på den goda jorden runt Lund. Åsikten ligger som ett mantra över bostadsdiskussionen i Lund.
Kan man slå vakt om den goda jorden och samtidigt säga att  gå över till stor skala av ekologisk odling? Jag haringet emot att man jobbar intensivt med ekologiska produkter. När det kommer till spannmål är jag mera tveksam. Vår EU parlamentariker Marit Paulsson sa en gång i en intervju.” Skulle världen i stor skala gå över till ekologisk odling skulle vi få världssvält.” Hoppas jag citerat henne rätt. Jag har en annan aspekt på det här med ekologisk odling. Hur man mäter jordens kvalitet. Klassificeringen 10+ baseras sig på hur mycket vete man får ut per hektar. Skulle vi i stor skala gå över till ekologisk odling blir jorden sämre då? Kanske eller kanske inte? Vi räddar inte världssvälten.   Bostäder på 10+ jord ska vi inte ha. Men varför accepterar man att göra ett jättestort rekreationsområde och ingen reagerar?
Brunnshög kommer att ta god åkermark till förfogande. Men är det vettigt att avsätta minst lika mycket god åkerjord vid sidan om till rekreationsområde? Visst är det viktigt med rekreationsområden men jag tycker det är lika fel att omvandla den goda jorden till det. Här finns ingen debatt.
Är nej till bebyggelse på den goda jorden förenligt med ett hållbart Lund?
Får vi en bra hållbar stad om vi drar ner på bostadsproduktionen, och bara satsar på att förtäta staden. Svaret på dessa frågor är enligt min mening är nej. En hållbar utveckling handlar också om många andra områden i kommunen. För boendet är det viktigt att vi inte skapar segregation. Vi måste bygga ut Lund efter behovet så att alla kan bo i Lund. Inte bara dem som har gott om pengar. Varje stadsdel och storkvarter ska innehålla olika boendeformer. Lund har varit bra på detta och detta bör fortsätta. Däremot bör man jobba kraftfullt med förtätning.
Kan Lund agera självständigt?
Svaret även här är nej. Ska man ha en policy om den goda jorden måste man jobba regionalt. Sätter vi stopp att bygga villor på den goda jorden ja då dyker de upp i Staffanstorp och Lomma och Kävlinge på den goda jorden. Kanske också i Södra Sandby och Dalby. Det senare har jag inget emot. Men samhället blir till större delen mer bilberoende och nya vägar på den goda jorden.
Många har synpunkter på den goda jorden men man har enligt min mening svårt att besvara ovanstående frågor. Rätta mig om jag har fel. Hör gärna av er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar